Proč se registrovat?

Jaké cvičení preferuješ?

Cvičení sám/sama v posilovně
Skupinové lekce (aerobic, zumba, bodystyling...)
jiné    

Bolesti zad

Dalo by se skoro s jistotou říci, že každý během života již zažil bolest zad. Lidí s těmito obtížemi neustále přibývá a věková hranice se snižuje. Souvisí to se změnou životního stylu a nárůstem počtu „sedavých zaměstnání“.

Bolesti zad

Příčiny

Mezi nejčastější příčiny bolestí zad patří bezesporu nevhodná poloha při sedu, nedostatek pohybu nebo naopak jeho nadbytek, pokud je nevhodně prováděný. Další příčinou může být  také psychické vypětí, stres a dále se může podílet i spoluvliv jiného „vnitřního onemocnění“, kam můžeme zařadit různé autoimunitní choroby, zánětlivá onemocnění, ale i diabetes mellitus, různá cévní onemocnění a úplně obyčejný dlouhodobý nedostatek tekutin a další. Tyto všechny vlivy nám vytváří vhodnou půdu pro snadnější vznik bolestí pohybového aparátu.

Bolesti zad a jak na ně vyzrát

Autoterapie aneb co pro sebe mohu udělat

V první řadě je třeba říci, že zdánlivě jednoduchá věc jako úprava sedu, může hodně pomoci a ulevit od obtíží, nic to nestojí, jenom se občas během dne „hlídat“, jestli sedíme správně.

Další nenáročná a dost účinná položka do autoterapie je chůze. Chůze je nejpřirozenější pohyb pro člověka, dochází při ní ke zpevňování hlubokého stabilizačního systému a navíc uděláte něco i pro své srdce, cévy a plíce. Pár slov o hlubokém stabilizačním systému, představme si ho tak jako pružnou svalovou základnu „držící naše tělo pohromadě“, patří sem meziobratlové svaly podél celé páteře, bránice jakožto hlavní dýchací sval, svaly pánevního dna a svaly břišní. Pokud je tento systém v pořádku, fungujeme bez potíží, což se většinou nedá říci, protože nevhodnou polohou při sedu a dalších činnostech tomuto systému neustále narušujeme práci, přetěžujeme některé svalové skupiny a jiné naopak moc nezapojujeme. Tím nám vzniká svalová nerovnováha a při dlouhodobém trvání bolest zad.

Legendy a mýty o správném sedu

Každý jistě v dětství občas zaslechl větu „seď rovně“ nebo „narovnej se“ ať už od rodičů nebo ve škole. Ale co to vlastně ten správný sed je? Jako nejoptimálnější sed se v současné době považuje sed dle švýcarského neurologa Aloise Brüggera. V první řadě, židle by měla při sedu být tak vysoko, aby byl v kolenou o něco málo větší úhel než 90°, kolena od sebe zhruba na šířku pánve, pánev naklopená lehce vpřed, tak abychom cítili, že se zapojuje spodní část břišních svalů zároveň se zádovými v rovnováze a bradu zasunout lehce do krku bez předklonu krční páteře.

Kdy vyhledat odborníka

Pokud obtíže přetrvávají delší dobu nebo bolest z určitého místa páteře „vystřeluje“ do končetin, vyvolává dýchací a jiné obtíže stavy nevolnosti, závratí, mravenčení atd. je vhodné vyhledat odborníka ať již v podobě fyzioterapeuta nebo lékaře. A nezapomeňte též na to, že i bolesti chodidel nebo plochonoží se může výrazně podepsat na stavu páteře.

Nový příspěvek do diskuze
Kontrolní kód jiný obrázek
Opište kontrolní kód