Proč se registrovat?

Jaké cvičení preferuješ?

Cvičení sám/sama v posilovně
Skupinové lekce (aerobic, zumba, bodystyling...)
jiné    

Pozor na jódový deficit

Pokud něco našemu tělu chybí, tak si toho všimneme většinou ve chvíli, kdy už jsme na tom hodně špatně a je co napravovat. Velkým nedostatkem obecně je nejen u nás, ale i všude po světě jód. Náš organismus ho má v sobě minimum a přitom je to dost důležitá složka pro to, abychom fungovali. Jód totiž ovlivňuje celkovou kvalitu lidského organismu včetně inteligence a plodnosti. Statistiky říkají, že nedostatkem jódu trpí až přes dvě miliardy světové populace. A to už je sakra nějaké číslo. V Evropě je pak bez jódu polovina obyvatel.

Pozor na jódový deficit

Na rozšířený problém jodového deficitu se poukazuje každý rok a to 6. března, na který připadá Mezinárodní den jódu. Z čeho se do našeho těla jód dostává? Jódem se obohacuje sůl, kterou používáme úplně všichni a také krmivo užitkových zvířat, což zajišťuje obsah jódu v mléce a mléčných výrobcích. Samozřejmě jsou tu i doplňky stravy, které jód obsahují. Vždycky ale platí, že je lepší, pokud jód dostaneme do těla ve stravě.

Jak se nedostatek jódu projevuje? U dospělých se nedostatek projevuje v únavě a neschopnosti soustředit se. Podobně je to i u dětí. Jodový deficit v těhotenství nebo v raném věku dítěte může způsobit špatný vývoj centrální nervové soustavy a nižší IQ. Máme li jódu málo, oslabuje se naše imunita a jsme náchylnější k různým onemocněním. Ve výsledku pak můžou přijít deprese i poruchy plodnosti u obou pohlaví. Naopak pokud tělu dopřejeme pravidelný příjem jódu, budeme vitální, naše tělo bude v pohodě a dokonce budeme i lépe spalovat.

V současnosti se doporučená denní dávka pro dospělého člověka pohybuje kolem 200 mikrogramů denně, což je čtyřikrát více než před šedesáti lety a nejméně dvakrát více, než přijme v potravě běžný Čech. A tady vlastně začíná problém. Takže pochopitelně, že sáhneme po doplňcích stravy, pokud potřebujeme, protože přirozené zdroje jódu v českém regionu chybějí. Pokud budete vybírat doplňky stravy, tak hlavně s biologicky aktivním jódem, jako je Jodis koncentrát. Nejvíce nedostatkem jódu trpí těhotné a kojící ženy, děti do jednoho roku života, dospívající dívky, senioři, diabetici a další skupiny se sníženým příjmem soli.

Potřeba jódu v lidském těle roste s dobou, mnoho skupin lidí solí jen velmi sporadicky a velké potravinové firmy stále používají při výrobě svých produktů nejodizovanou sůl. Proto by lidé, kteří nedodržují pestrý jídelníček, měli sáhnout po výživovém doplňku.

Nízký obsah jódu ve stravě je pro Českou republiku typický. Nic výjimečného. Těžké poruchy vývoje nebyly mezi obyvateli v minulosti ničím neobvyklým. Zvlášť ve vyšších polohách, kde se v přirozeném prostředí jód téměř nevyskytuje, bylo zvětšení štítné žlázy, takzvaná struma, běžným jevem. První krok ke zlepšení situace přišel až v polovině minulého století - nejpostiženější země se dohodly na umělém přidávání jódu do soli.

Jak už jsem se zmínila výše – každoročně poukazujeme na fakt, že jódu je stále málo. Připomínáme se to vždy 6. března, kdy je vyhlášen Mezinárodní den jódu. Český výbor pro UNICEF poprvé vyhlásil Den jódu v roce 1999 a to ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací.

Nový příspěvek do diskuze
Kontrolní kód jiný obrázek
Opište kontrolní kód