Proč se registrovat?

Jaké cvičení preferuješ?

Cvičení sám/sama v posilovně
Skupinové lekce (aerobic, zumba, bodystyling...)
jiné    

Pozor na nedostatek vlákniny

Hned na začátek je dobré si říct, že vláknina je dost podstatná pro naše fungování a nebýt ní, tak se nepročišťujeme. Vláknina zkrátka funguje jako jakýsi čistič střev. Většina buněk imunitního systému sídlí právě ve střevech, proto je tato její funkce pro vaše zdraví zcela zásadní. Co se ale stane, když máte vlákniny nedostatek?

Pozor na nedostatek vlákniny

Pokud máte vlákniny málo, je to dost alarmující. Na rozdíl od jiných složek potravy, jako jsou bílkoviny, sacharidy a tuky, je vláknina nestravitelná, a tedy pro tělo energeticky nevyužitelná. V tom ale spočívá její hlavní přínos. Prochází totiž organismem a pozitivně ovlivňuje chody v trávicím traktu, jejichž správné fungování je pro vaše zdraví nezbytné. Vlákniny jsou dvě a pozor, obě potřebujeme. Rozdíl v nich je ten, že mají odlišné účinky. Podle účinku se vláknina dělí na rozpustnou a nerozpustnou. Nerozpustná vláknina zvětšuje objem stolice a zrychluje její průchod tlustým střevem. Díky ní je omezen kontakt toxických látek ve stolici s buňkami ve stěně tlustého střeva i jejich vstřebávání. Rozpustná vláknina zase zpomaluje průchod trávené potravy trávicím traktem, omezuje vstřebávání některých živin v tenkém střevě. Také zpomaluje rychlost vstřebávání jednoduchých sacharidů, díky čemuž pomaleji roste hladina cukru v krvi. Kde tyto dvě vlákniny najdeme? Pokud budeme hledat nerozpustnou vlákninu, tak ta je hlavně v celozrnných obilninách, ořeších, semenech a některých druzích zeleniny jako květák, rajčata, cuketa nebo celer.Rozpustná vláknina je pak hojně zastoupena hlavně v luštěninách, bramborách, kořenové zelenině a v ovoci, zejména v jablkách a banánech.

Jeden by řekl, že vláknina není „zas až tak důležitá“. Opak je ale pravdou. Když máme totiž nedostatek vlákniny, může to mít velice nepříjemné následky. Podle doporučení by měl dospělý člověk denně přijmout 25–30 gramů vlákniny. To ale většina z nás nedodržuje. Výsledkem pak můžou být vážné zdravotní komplikace. Můžete se pak potýkat s hemeroidy. Ty nejčastěji vznikají ve spojitosti s déletrvající zácpou. Vláknina je nejenom prevence hemoroidů, ale i přírodní prostředek jejich léčby. Dalším problémem může být právě zácpa. Vláknina váže hodně vody, čímž ředí střevní obsah. Dochází tak ke změkčení stolice a zvětšení jejího objemu, což řeší problémy se zácpou. Nadváha - vláknina totiž nejenom že zmírňuje pocit hladu, ale i snižuje vstřebávání hlavně tuků a cukrů, a tím zmenšuje příjem kalorií. Cukrovka – snižuje její riziko díky stabilizaci hladiny cukru v krvi. Rakovina - Česká republika vévodí žebříčkům ve výskytu rakoviny tlustého střeva a konečníku. Právě těmto dvěma typům vláknina díky svým čisticím účinkům pomáhá předcházet. Cévní onemocnění – v první řadě vláknina snižuje krevní tlak, který je rizikem pro řadu těchto chorob. Za druhé snižuje LDL cholesterol, jehož zvýšená hladina může vést k ateroskleróze.

Nový příspěvek do diskuze
Kontrolní kód jiný obrázek
Opište kontrolní kód