Proč se registrovat?

Jaké cvičení preferuješ?

Cvičení sám/sama v posilovně
Skupinové lekce (aerobic, zumba, bodystyling...)
jiné    

Taping – páskování, které pomáhá

Metoda tejpování si v posledních letech získává stále větší oblibu a to především díky sportovním přenosům, kde můžeme vidět různobarevné tejpovací pásky přímo na tělech sportovců. Tejpování jako takové, je však známé několik desítek let. Nejdříve se používaly fixační tejpovací pásky, které měly podpořit svaly a klouby ve sportovní činnosti. Postupem času se však začaly používat pružnější materiály, které dnes známe jako tzv. kinesio tape. Tejpy prošly velkým vývojem. Současně používané elastické tejpy vyvinuli v 70. letech 20. století.

Taping – páskování, které pomáhá

A co to tejp vlastně je? Tejp je v podstatě permanentní masáž působící reflexně na kůži, podkoží, svaly a další struktury. Kromě užití jako podpůrný prostředek při sportu nebo pro terapeutické účely je taping využíván jako korekční prostředek pro drobné deformace (např. při propadlé nožní klenbě). Blahodárně působí na nervový a oběhový systém. Tejp je elastická páska, která je schopná se natáhnout, ale i zase smrštit. Když to shrneme, měl by se tejp co nejvíce vlastnostmi podobat lidské kůži. Co se týče složení tak by tejpovací páska, měla být z bavlny a také by měla obsahovat elastická polyuretanová vlákna. Stupeň natažení by měl být podobný kůži. Tejp je vodě odolný a pacient se s ním může sprchovat nebo plavat. Důvod, proč na kůži tejpovací páska drží, je lepidlo. Lepidlo by mělo být ze stoprocentní lékařské pryskyřice (eliminuje to riziko alergií). Alergie na lepidlo nejsou příliš časté, ale jestliže máte trvající podezření, že by se u vás alergie mohla objevit, můžete vykonat test kožní senzitivity.

Vznik této nové metody se připisuje japonskému chiropraktikovi jménem dr. Kenzo Kase. První velkou sportovní akcí, kde bylo možné tejpování vidět, byly Letní olympijské hry v jihokorejském Soulu v roce 1988. Poprvé byly tejpy širší veřejností zaznamenány na Letních olympijských hrách v Athénách, takže teprve v roce 2004. V České republice patří mezi průkopníky tejpování Clara-Marie Helena Lewitová (Hermachová) a její tzv. funkční taping, ale také autoři knihy Terapeutické využití kinesio tapu - Jitka Kobrová a Robert Válka. V rámci terapie se taping užívá jako pasivní podpora, která má za úkol ulevit namáhanému kloubu a snížit přetěžování dané oblasti. Zjednodušeně řečeno, tejpování tedy umožňují kloubu pohyb v jeho běžném rozsahu bez překročení bolestivých hranic. Jak s tejpováním začít?

Ideální je navštívit lékaře z oboru rehabilitační medicíny, nebo fyzioterapeuta, který tuto metodiku ovládá. Pacient by si měl zkoušet tejp nalepit nejprve pod odborným dohledem a teprve po čase se do toho pustit sám. Výhodou je, že pokud si pacient nezvládne aplikovat tejp přesně tak jako lékař nebo fyzioterapeut, nemusí se bát, protože nehrozí žádné riziko. Pásky ale za žádnou cenu nelze aplikovat na otevřené rány, hnisající místa či jakkoli jinak poškozenou kůži. Tejpy, aplikující se na svaly a mající ovlivnit nějakým způsobem jejich sílu a funkci, eventuálně bolest ve svalu, se ponechávají zhruba 5 dní. Pokud se tejp používá třeba ke zpevnění vazivových struktur, kolenních a dalších kloubů, lze jej nechat působit delší dobu, dokonce až tři týdny.

Nový příspěvek do diskuze
Kontrolní kód jiný obrázek
Opište kontrolní kód